top of page

Investigatii

​

Diana Radoane.jpg

Diana Radoane

Despre corupÈ›ie, încă problema de securitate naÈ›ională nr. 1 a României. Si măsurile anti-coruptie care nu s-au luat

Costurile anuale ale corupției internaționale se ridică la 3,6 trilioane de dolari, sub formă de mită și bani furați.



Chiar È™i ONU menÈ›ionează corupÈ›ia ca fiind „unul dintre cele mai mari impedimente” în atingerea Obiectivelor sale de Dezvoltare Durabilă pentru 2030 printre care se numără: eliminarea sărăciei È™i a foametei, precum È™i îmbunătățirea educaÈ›iei, bunăstării È™i infrastructurii.

 

Efectul cumulat pe termen lung al corupÈ›iei asupra dezvoltării economice este că PIB-ul real pe cap de locuitor a scăzut cu aproximativ 17% atunci când IPC inversat (Indicele de percepÈ›ie a corupÈ›iei) a crescut cu o abatere standard. 

 

În România, Indicele de PercepÈ›ie al CorupÈ›iei este al doilea cel mai ridicat din UE, corupÈ›ia a izgonit 3-5 milioane de români, mai ceva decat invadatorii in zonele de război active, È™i nu exista intelectual care sa nu È™tie de cel puÈ›in 3-4 cazuri de corupÈ›ie, dar degeaba pentru ca mult prea puÈ›ini îÈ™i găsesc curajul È™i au competenÈ›ele sa incadreze, documenteze È™i raporteze corupÈ›ia, sa sau sa facă lobby pentru alocarea de resurse pentru autoritățile care au ca obiective legate de prevenirea È™i combaterea corupÈ›iei.

 

Pentru cei care nu știu in ce direcție trebuie acționat, poate este mai eficient sa vizualizeze definitia corupției sub forma de formule:

 

CorupÅ£ia la nivel sistemic: CorupÅ£ie = Monopol + DiscreÅ£ie – Responsabilitate

 

CorupÅ£ia la nivel personal: C =  O – NEP/IP

C     = CorupÅ£ie

O     = Oportunitate

NEP = Norme Etice Personale

IP      = Integritate Profesională

 

Cartelurile si monopolurile formate, discretia obtinuta prin cumpararea presei si inflitrarea companiilor big tech a căror infrastructura este folosită de oamenii corupților pentru campanii de denigrare și discreditare a tuturor celor care demască sau se opun sistemului mafiot, si in general o lipsa de responsabilitate in sectorul public si juridic a permis crearea unor multiple rețetele corupte foarte greu de destructurat.

Angajrea unor mediocritati absolute în funcÈ›ii de conducerea È™i decizie, la nivel naÈ›ional È™i european, indivizi care nu au fost capabili sa ia nicio certificare recunoscuta internaÈ›ional în domeniu care sa se fi finalizat cu un examen organizat la standarde de calitate ridicate, luat pe bune,   nu a făcut decât sa transfere costul cu lupta anti-coruptei către cetățean. Adică pe timpul È™i pe banii mei. 

 

 Indiferent de forma ei - mită, delapidare, spălare de bani, evaziune fiscală È™i patronaj (favoritism, clientelism politic), pentru a numi doar câteva - corupÈ›ia vine întotdeauna pe cheltuiala cuiva. 

 

Costul corupÈ›iei îl plătesc firmele cinstite care nu mituiesc È™i cărora le fac concurentă neloiala firmele care mituiesc in contracte cu statul; costul îl plătesc stakeholderii cetățenii furaÈ›i când firma căpuÈ™a mituitoare prestează servicii de calitate de doar 10% din valoarea contractului, ca să îÈ™i păstreze marja de profit si mita nesimtita. 

CorupÈ›ia generează adesea instituÈ›ii mai ineficiente, mai puÈ›ină prosperitate, mai puÈ›ine locuri de muncă, chiar mai multe dezastre ecologice si un sistem corupt bine închegat cu reÈ›ele clientelare sector privat - instituÈ›ii publice - universități - consultanÈ›i care sunt foarte greu de destructurat.

 

CorupÈ›ia nu afectează numai dezvoltarea economică în ceea ce priveÈ™te eficienÈ›a È™i creÈ™terea economică, dar afectează È™i distribuÈ›ia echitabilă a resurselor la nivelul populaÈ›iei, crescând inegalitățile de venituri, subminând eficacitatea programelor de asistență socială È™i, în cele din urmă, generează niveluri mai scăzute de dezvoltare umană. Acest lucru, la rândul său, poate submina dezvoltarea durabilă pe termen lung.

 

Corupția deturnează talentul și resursele, inclusiv resursele umane, spre activități de "supraviețuire și descurcare in contextul dat".

 

Efectul cumulat pe termen lung al corupÈ›iei asupra creÈ™terii economice se observa in faptul că PIB-ul real pe cap de locuitor a scăzut cu aproximativ 17% atunci când Indicele de PercepÈ›ie a CorupÈ›iei (IPC) inversat a crescut cu abatere standard peste 1. 

 

Atunci cand corupÈ›ia este greu de documentat, este utilă dovedirea discriminării unei parti. Atunci ca o parte este mai competenta, inteligenta, integra, capabila sa obtina reultate mai eficiente È™i calitative decat partea privilegiata ilegal, È™i îi este blocat accesul continuu la oportunități echitabile, este vorba de discriminare. 

În paralel, privilegierea ilegală a unor indivizi mediocri intelectual È™i sub-medicori moral, in contracte cu statul È™i in devalizarea companii unde statul, a fost È™i este metoda care a permis in ultimii 33 de ani la jaful a cel puÈ›in 300 de miliarde de euro de la poporul român. 

 

Jafurile s-au realizat și se realizeaza in primul rand prin gestiunea penală a informațiilor (Art 302- 305 Cod Penal, Art 360 - 364 Cod penal) si infractiuni de coruptie și asimilate corupției.

 

Abordarea fenomenului corupÈ›iei la nivelul instituÈ›iilor publice cu care am lucrat in 2022 a constat in parcurgerea următoarelor etape È™i realizarea următoarelor livrabile: 

·       Agenda de integritate organizaÈ›ională (cu obiective strategice anticorupÈ›ie, definirea cadrului juridic È™i a standardelor legale);

·       Regulament de organizare È™i funcÈ›ionare a grupului de lucru riscuri de corupÈ›ie, 

·       Registru riscuri de corupÈ›ie (identificare amenințări È™i vulnerabilități de corupÈ›ie, riscuri de corupÈ›ie, de mituire È™i indicatori de frauda),

·       Plan de integritate instituÈ›ională cu obiective anticorupÈ›ie È™i măsuri de realizarea a acestora. 

·       Proceduri anticorupÈ›ie, 

·       Proceduri È™i înregistrări Anti-Mita È™i Manual Anti-Mita, 

·       Sesiuni de training/instruire cu echipa de leadership a instituÈ›iei,

·       Redactare Ghid de Bune Practici anticorupÈ›ie.

 

Proceduri de Sistem Anticorupție:

1. Accesul la informații de interes public

2. Gestionarea Conflictelor de Interese

3. Incompatibilități

4. Protejarea Avertizorilor în Interes Public

5. Managementul Funcțiilor Sensibile

6. Pantouflage – interdicÈ›ii după încheierea angajării în cadrul instituÈ›iilor publice 

7. Transparența Decizională

8. Cod Etică, Integritate, Conduită

9. Declararea Cadourilor

10. Managementul Riscurilor De Corupție

11.  Gestionarea DeclaraÅ£iilor De Avere Åži De Interese

 50 de Formulare aferente procedurilor anticorupÈ›ie

 

Proceduri anti-mită

1. Politica anti-mită 

2. Investigare preventivă rezonabilă 

3. Angajamente anti-mită 

4. Avertizare în interes public 

5. Evaluarea incidentelor de integritate 

6. Audit intern Sistem de Management Anti-Mita (SMAM)

7. Controlul neconformităților SMAM

 

Formulare aferente procedurilor anti-mita:

1. Due Diligence Parteneri Investigare preventivă rezonabilă 

2. Due Diligence CandidaÈ›i Investigare preventivă rezonabilă 

3. Declarație Angajament Anti-Mită

4. DeclaraÈ›ie personală de angajament anti-mită 

5. Raport anual privind evaluarea incidentelor de integritate 

6. Planul anual al auditurilor interne SMAM

7. Chestionar de audit SMAM

8.  Raport de audit SMAM 

9.   FiÈ™a de neconformitate SMAM 

10.  Lista părÈ›ilor interesate

11.  Proces Verbal al ȘedinÈ›ei de Analiză Efectuate de Management 

12.  Programul de Management Anti-Mită 

13.  Lista Documentelor in Vigoare 

14.  Lista Înregistrărilor  

15.  Plan de instruire  

16.  Proces verbal de instruire  

17.  FiÈ™a de identificare È™i analiza riscuri in domeniul mitei  

18.  Registrul de Riscuri în domeniul Mitei  

19.  FiÈ™a de Monitorizare Sistem Anti-Mită 

20. Indicatori antifrauda

21. Clauze contractuale anticoruptie si anti-mita.

 

Masuri de prevenire a coruptiei in activitatea de achizitii publice (activitatea prin care s-au sifonat peste 100 de miliarde de euro în ultimii 33 de ani), măsuri care intenÈ›ionat nu sunt gândite È™i nu sunt incluse în legislaÈ›ie ca obligatorii, tocmai pentru a proteja sistemul corupt:

- Verificarea firmei ofertante pe platforma https://sicap.ai pentru a vedea dacă este firma-capusa sau nu È™i compararea veniturilor încasate din fonduri publice cu CV-ul actionarilor È™i beneficiarilor acelor fonduri È™i cu rezultatele obtinute de acestia;

- Completarea chestionarului due diligence de către firma ofertanta. Printre întrebări: dacă unul din asociaÈ›i/acÈ›ionari/angajati/colaboratori este afiliat politic, donează politic, a fost condamnat pentru corupÈ›ie.

- Completarea de către firma ofertanta a Declarație de Beneficiar Real.

- Completarea formularului Due diligence de către instituÈ›ia contractantă, utilizând datele obÈ›inute in urma investigaÈ›iilor.

- Semnarea angajamentului anti-mita de către ofertant.

- Semnarea contractului cu clauze anticorupție.

​

22 Jan 2023

1/2

bottom of page